مقالات

اثربخشی آموزش مهارت مدیریت هیجان و مهارت تفکر خلاق

مهارت های زندگی

چکیده:

مهارت­ های زندگی نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی دارند. سلامت روان تنها به معنای نبود بیماری روانی نیست، بلکه به معنای برخورداری از برخی مؤلفه­ های مثبت است. این مفهوم که بهزیستی روان­شناختی نامیده می­شود، در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش گروهی مهارت مدیریت هیجان و تفکر خلاق به شیوه گفت و گوی سقراطی بر بهزیستی روان­شناختی زنان متأهل بود. به این منظور از یک طرح شبه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون چندگروهی با گروه گواه و آزمون پیگیری سه ماهه­ استفاده شد. نمونه‌ی پژوهش، زنان متأهل منطقه 3 شهر تهران بودند که از طریق نمونه­گیری دردسترس، (از یکی از دبیرستان‌های منطقه 3 شهر تهران) 30 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایگزینی شدند. گروه­های آموزش در معرض مداخله­ی آموزشی قرار گرفتند. مقیاس­ مورد استفاده، فرم 18 گویه­ای بهزیستی روان­شناختی (ریف، 2002) بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر حاکی از اثربخشی مداخله­ی آموزشی بود و آموزش مهارت مدیریت هیجان و مهارت تفکر خلاق موجب افزایش بهزیستی روان­شناختی شد. آزمون پیگیری سه ماهه نیز حاکی از ماندگاری نتایج بود.

واژه­ های کلیدی: مهارت مدیریت هیجان، مهارت تفکر خلاق، بهزیستی روان­شناختی، زنان متأهل، گفت و گوی سقراطی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.